Monday, October 15, 2012

Sejarah VS Matematik



Gambar sekadar hiasan.

Ok fine. wahai sidang hadirin sekalian, di sini saya ingin memaklumkan bahawa otak saya jadi beleng-beleng tak tentu arah sebab loaded dengan HISTORY. oh myyyy. kadang-kadang aku curious kenapa aku belajar sejarah sedangkan aku otak Maths. why? why Vian? apa ke jedah kau ambik belajar Perang Dunia Pertama dan Kedua, Perang Balkan, Perang Dingin. semua jenis perang kau belajar. lari beb dari Teoram Pythagoras, Circle, Percentage, Simultaneous Equation, bearing dan banyak lagi. 

kekadang aku fikir kenapa aku ambik subjek nie? tapi aku kena bersangka baik. itu jak caranya nak ambik ilmu dengan hati yang ikhlas. Allah cakap aku ndak bole belajar Maths jak. aku kena belajar sejarah. Ahli sejarah pernah berkata " sesiapa yang tidak belajar sejarah, nescaya akan mengulanginya semula". that's why I take this subject as to motivate me in the future. wahhh. huhu.

tapi belajar Sejarah nie seronok la. why? biar aku mulakan dengan persoalan.

1. tahukah anda siapa Adolf Hitler? (alaa, kamu akan cakap dialah orang paling jahat di dunia tapi tahukah anda dia sangat membenci Yahudi?

2. macam mana Adolf mati? dia mati bukan sebab dia kena bunuh taw mati dalam perang tapi dia mati sebab bunuh diri.

3. macam mana perang Pertama dan Kedua berlaku? kalau kamu tahu pasti kamu interesting nak baca buku.

4. tahu pasal Gulf war? di sinilah bermulanya perang antara U.S dengan Iraq. tak percaya? bha, baca sendiri. huhu.

itu adalah serba sedikit Sejarah yang aku baru tahu. bodoknya pandainya aku kan? huhu. yang aku ndak suka sangat ialah TEORI. siapa la cipta teori pasal peperangan nie memang bikin panas la jugak kadang-kadang. bagus tue kalau satu taw dua jak ka teori, nie tidak setiap satu tue ada lagi pecahan dan terbahagi lagi beberapa pecahan. Theory is just an opinion. why we want to take all of this? those people who make a theory just take it from another people but they acknowledged it. prove that I'm wrong. haha.

bha, aku akan datang semula untuk tulis banyak lagi pasal Sejarah. aku tengah memupuk sifat membaca nie. doakan ilmu-ilmu ku diberkati Allah.

Wahai Allah,
Syukran yazillan atas bantuanMu sebab hambaMu ini mampu menjawab exam Sejarah dengan tenang sebentar tadi. Love you. 

2 comments:

Siti Zaleha said...

hihihi good luck vian dear with IR.. hihi :)

Unknown said...

hahaha. how do you it is IR? huhu. nanti kalau ada pa2 soklan yang aku ndak taw pasal IR, I will ask you. ko kan budak IR. hihihihi~~