Sunday, January 15, 2012

::Jiwa mahukan ketenangan::


Salam semua.
Hari ini aku nak kongsi pasal ketenangan hidup. huhu.
Manusia ney sering di belenggu masalah, right? tapi dengan masalah-masalah ney ia membuatkan kita lebih matang. Bila kita dha ada masalah, situ la start dha macam cacing kepanasan. ndak tenteram la. tidur pun teringat-ingat tue masalah. Bak kata lain, Rimas..
Ada sesetengah manusia ney susah maw kongsi masalah dengan orang lain terutamanya kepada orang yang kita sayang. Why? sebab kita tak maw dorang turut rasa susah. malah senang plak nak luahkan dengan orang yang tak rapat dengan kita. For example, maybe luahkan perasaan tue kepada someone yang jauh. me ada friend macam tue. Biarpun dia jaw, tapi kepada dia jugalah tempat aku mengadu. ceh3. haha~~

So, kembali kepada tips mencari ketenangan ney yang first adalah Dengar Lagu.

Lagu sebenarnya boleh mempengaruhi mood seseorang. contohnya, mungkin time tue ko tengah sendiri2 and dengar lagu pun yang sentimental. mesti terus jadi mood jiwang tue. start dha tulis2 sajak, mengelamun teringat si cinta, memandang muka lama2 d cermin. memang jiwang2 la. and cuba plak kalau dengar lagu pop. mesti terus menari gila sampai lupa dunia. taw ndak pun nyanyi samapi bingit telinga diri sendiri. See? lagu memang boleh mempengaruhi jiwa kita. So, kepada yang memerlukan ketenangan, cuba dengar lagu yang membuatkan anda terinspirasi. Contoh lagu..

1. Hanya di mercu - Ayu OIAM
2. Hampir ke situ - Mendua
3. Hadapi dengan senyuman - Nidji

Ada banyak lagu yang memberi motivasi. selalunya, orang yang mencari ketenangan ney nak dengar lagu yang sayu2. bha, tue mampu buatkan anda rasa tenang dan terasa jiwa ney ringan sampai nak terbang. huhu.
Cuba dengar lagu ney.




Kedua, bersantai.



Okey sebelum tue aku nak tanya sesuatu. Kamu lebih suka bersantai dengan kawan-kawan atau seorang diri? I think it is depends on certain people jugak kan? Tapi kadang-kadang we need time for ourself. Bagi peluang kepada diri untuk jalan-jalan bersendirian. Do what you want. Release your tension. Janagn limitkan kebebasan anda. cari ketenangan tue. Maybe you can try go to the beach. then pergi melukis ka. mungkin ko jenis yang tak suka melukis but why dont you try pergi ke beach then melukis keindahan alam di sana. kau akan rasa sesuatu yang orang lain tak dapat rasa. cubala.

ketiga is manjakan diri.



Manjakan diri? how? sebenarnya manjakan diri bukannya bermaksud manja-manja dengan boyfriend/girlfriend macam kucing tue. tapi ini manjakan diri sendiri tue. For example, maybe for the girls bole make up sana make up sini. jadikan diri anda Princess. Siapa nak kisah. orang yang ambik kisah tue hanya orang jealous jak. trust me. and for boys mungkin korang boleh do sesuatu yang belum korang buat. I think boys know what them suppose to do, right?

So, yang ke-empat plak buat sesuatu yang silly.


Macam mana nak cari ketenangan dengan buat sesuatu yang silly? Silly di sini bukannya bermaksud malukan diri anda di hadapan orang ramai. Tapi malukan diri sendiri di hadapan diri sendiri. haha. Okey, contohnya, pulang alik dari rumah ke bandar sebanyak dua kali tanpa sebarang sebab. suka-suka jak pas samapi ke bandar pas tue pulang semula ke rumah then ke bandar semula. see? ney la di katakan buang masa dan buatkan diri anda silly. pernah mehh ko buat begitu? tak pernah kan? so, buatla sekarang. pasti terasa lucu then lucu and lucu sampai rasa hidup ney tak sempurna tanpa melakukan sesuatu yang buatkan kita ingat sampai bila-bila.

Last but not least, dekatkan diri dengan Allah.

Inilah adalah suatu perkara yang kita sering dengar tapi susah maw buat. Why? tepuk dada tanya iman diri sendiri. Mungkin seseorang tue susah maw mendekatkan diri kepada Allah mungkin di sebabkan masalah persekitaran contohnya kawan. Mungkin kawan akan bawa kita enjoy kalau nak cari ketenangan. clubbing la, merokok, cuci-cuci mata, shopping. semua ney adalah faktor-faktor yang membuatkan kita lupa untuk dekat dengan Allah. tapi seperti apa yang aku cakapkan tadi, akdang-kadang kita perlu mencari ketengan diri sendiri bukan dari pertolongan orang lain tapi atas bantuan diri kita sendiri juga.


Bersendirian bukannya bermaksud keseorangan.

Macam mana nak dekatkan iri dengan Allah? jaga sembahyang tue. pergi dengar ceramah agama. buat aktiviti dengan budak usrah.cari kata-kata semangat yang boleh menuju ke arah kejayaan. baca Al-Quran. InsyaAllah hati kita akan jadi tenang dan merasa hidup ini sia-sia jak kalau tak di isi dengan perkara yang bermanfaat.

So, kepada kawankawan yang berada di luar sana. Kita ney manusia biasa jak. hidup gembira tue dha sebati dalam hidup kita. kalau kita menangis hari ini, sok kita akan happy. menangis buatkan kita matang dan gembira adalah hasil kejayaan selepas berakhirnya sebuah tangisan. acecehh.
salam ketemuan di lain hari.


No comments: